Létezik költséghatékony és környezetbarát közlekedés?
« Vissza a főoldalra
www.pannonmuhely.hu »Generálkivitelezés »
Megújuló energiaellátás - Fenntartható fejlődés »
Létezik költséghatékony és környezetbarát közleked
Ez az a kérdés, ami minden olyan embert foglalkoztat, akinek van autója. Legalábbis egy részüket biztosan. Mert valljuk be, hogy a legtöbben a költséghatékony mellé állnának sorba, ha pedig még környezetbarát is… az csak a ráadás.
Az üzemanyag ára az egekben van. Ezt manapság hétről-hétre halljuk, olvassuk, beszéljük. És az üzemanyag-fogyasztás csökkentése – ami egyenesen arányos az üvegházhatást okozó gázok csökkenésével – két kézenfekvő módon érhető el: csökkentjük az autóhasználatot (ez az, amit csak nagyon kevesen választanak), illetve megpróbálunk takarékosan vezetni, merthogy ez lehetséges. És ha a most következő intelmekre kicsit is odafigyelünk, akkor 5-10 százalékkal is csökkenthetjük a kiadásainkat. Hogy hogyan?
- Vezessünk minél alacsonyabb fordulatszámon, ezáltal a széndioxid-kibocsátást akár 30 százalékkal is csökkenhetjük.
- Kerüljük a fölösleges gyorsításokat és fékezéseket, ehhez elengedhetetlen, hogy jó előre felmérjük a forgalom alakulását.
- Ha nincs rájuk szükség, ne használjuk feleslegesen az árammal működő felszereléseket, mint például a klímát vagy az ablakfűtést. Talán meglepő, de már ezzel is akár 2 százalék benzin is megspórolható.
- A gumikban lévő nyomás is sokat számít, ezért nem árt rendszeresen ellenőrizni az abroncsokat. Mindig azt az értéket válasszuk, amit az adott gyártó az autó maximális terhelése mellett javasol. Ezzel 100 km-enként 0,3 l benzint is megtakaríthatunk.
- Ne legyen tele az autó csomagtartója felesleges nehezékekkel, emellett a tetőcsomagtartó is további tényezője az üzemanyag-felhasználásnak. Ha nincs rá szükségünk, szereljük le.
- Bár erről megoszlanak a vélemények, de a számok alátámasztják, hogy igenis költséghatékony megoldás, ha leállítjuk az autó motorját, amennyiben 20 másodpercnél tovább kell várakoznunk.
- A rendszeres szerviz nagyon fontos. Az elpiszkolódott légszűrők például növelik a fogyasztást.
- Ha rövid távra megyünk, gazdaságosabb a kerékpár vagy a séta, a hideg motor ugyanis jóval többet fogyaszt.
- A környezetkímélő közlekedés szempontjából nagyon jó módszer a tele kocsi, így a kibocsájtott káros anyag mennyisége több ember között oszlik meg.
- A kisebb autó kevesebbet fogyaszt. Ezzel nem mondunk újdonságot, azonban egy kis méretű gépjármű a környezetet sem szennyezi annyira.
A költségek csökkentésére és a környezet megóvására az alternatív üzemanyagok is lehetőséget teremtenek. Íme, azok listája, melyek manapság szóba jöhetnek.
Biodízel: Mára a világ és az EU számos országában alkalmazzák a biodízelt üzemanyagként, az előállítás és felhasználás gyakorlata már kialakult. Azért számít zöld üzemanyagnak, mert az alapanyagául szolgáló növények hozzávetőleg ugyanannyi szén-dioxidot kötnek meg növekedésük során, mint amennyi elégésükkor kijut a légkörbe. Mint a hagyományos gázolaj, a biodízel is csak a neki megfelelő, vagyis a dízel motorok működtetésére alkalmas: a mai szikragyújtásos hibridek és a benzines motorok nem képesek az elégetésére.
Bioetanol: Nagy tisztaságú víztelenített finomszesz, melynek felhasználása történhet eredeti formájában benzinbe keverve, illetve komponensként üzemanyag-adalék formájában. A bioetanol akár önálló üzemanyagként is felhasználható a különlegesen átalakított motorokban, vagy az eleve így kiépített gépjárművekben.
Biogáz: A biogáz szerves anyagok levegőtől elzárt (anaerob) lebomlása során keletkező gázelegy, amely mintegy 50-70% metánt tartalmaz. További összetevői: 30-40% szén-dioxid, vízgőz és (kis mennyiségben) kénhidrogén. is. A benzinhez képest a biogáz felhasználásával a CO2 kibocsátás 45%-kal, a nitrogén-oxid kibocsátás 95%-kal, a finompor emisszió akár 100%-kal, a mikroszemcsék kibocsátása pedig 80%-kal csökkenthető. Ugyanakkor a zajcsökkenés mértéke is figyelemre méltó.
Az alternatív járművek és üzemanyagok tömeges elterjedése sajnos még várat magára, de addig is tehetünk a környezet megóvásának érdekében a jelenleg használt, benzines autóinkkal is. A fentiekben felsorolt javaslatok betartásával, azaz a környezettudatos vezetéssel sok energiát megtakaríthatunk, megóvhatjuk környezetünket és még pénzt is spórolhatunk.
2013-10-01
További cikkek a témában: Energianád a jövő? || Tábortűz, kicsit másképp! - Fa, mint tüzelőanyag || Erdő, erdő, erdő... - Energetikai célú erdők || Újfajta naperőmű || Napelemekkel fedett vasút || Sütőolaj újrafelhasználás || Ökológiai túllövés || Mit is jelent az Aktív ház? || Megújuló energia 2005-2020 || Ökológiai lábnyom, 2010 || Üvegházhatás-prognózis || Ajándékötlet karácsonyra 2. || Ajándékötlet karácsonyra 1. || Ritkaföldfémek bányászata || Napelem helyett festék || Áram szennyvízből || A szél eredete || Energiatudatosság napja || Ybl-díj átadás || Napkollektorról röviden || Napelem || Szélerőmű, szélkerék || Szélturbinák kicsiben || Hibrid erőmű || Naperőmű épül || Madarak és szélturbinák || Olcsóbb távfűtés || Geotermikus energia || Városi szélturbinák || Napkollektorok veszélyben || Termálvíz támogatás || Termálhő az Állatkertben || Emisszió és üvegzseb || Malajzia a követendő példa? || Új energiarendszer Békéscsabán || Az áramfejlesztő járda || Alternatív közvilágítás || Rekord szélerőműpark || 2012-ben is fújt a szél || Zöld közbeszerzés || EU-szankciók napelemre || Energiaforrásunk: a szél || Naphőerőmű projekt || Tennivalók Európában 2020-ig || Fordulópont a világ energiafelhasználásában || Fűtés megújuló energiával || Energiát termelő ablak vs. napelemek || Innovatív napelemes rendszer || Hatékonyabb szélturbinák || Intelligens lámpaoszlop || Az Európai Unió az alternatív üzemanyagok használa || Környezetbarát közlekedés || Ha már autó, legyen alternatív || Autók, melyek óvják a környezet || Miért egyre sürgetőbb az alternatív energiák haszn || A klímaváltozás nyomában || Elektromos autók igen, de hogy elektromos repülők? || Tornádóból nyert energia || A hidrogéncella a jövő? || A megújuló energiapolitika az EU-ban || Klimaváltozás: 1. rész || Klímaváltozás: 2. rész || Energiacímkével látják el a porszívókat || Napelem szaldó - bruttó elszámolás || Környezettudatos befektetések és a megújuló energi || Az építészetben használható megújuló energiák Magy || A környezetbarát közlekedés alternatívái || Milyen jövőt rejt az e-kerékpár? || A regeneratív fékezés csodája || Geotermikus lehetőségek a talpunk alatt || Hibrid technológiák az autóiparban || Energiafogyasztás okosan és tudatosan || Valóban veszélyesek az elektromos berendezések? || A hullámok ereje || A vízkészlet megóvása az esővíz gyűjtésével || Az energiatudatosság múltja, jelene és jövője || Hulladéktömörítés napenergiával || A szelektív hulladékgyűjtés fontossága || Eszik az áramot? Válasszunk energiatakarékosat! || Építkezz (és gazdálkodj) okosan || Energia mint gazdasági tényező || Miért nem elegendő önmagában a „zöld forrada || Nem csak a zöldségek miatt lehet egy konyha zöld || A nejlon átka || Szintetikus helyett retro || Mit tudhatunk meg a címkéből? || Utazz tele kocsival, telekocsival! || Itt a hideg, össze kell húzni a kabátot || A marketing is szolgálhat jó célt || Az energiaerdőkre szükség van || A szeretet ünnepén is energiatudatosan || A start-stop technológia csökkenti a károsanyag-ki || Az energiaveszteség csökkentése közös célunk || Hazai körkép az energiafelhasználás tekintetében || Passzív házba energiatakarékos háztartási eszköz d || Hol folyik el a legtöbb áram? || A permakultúra szabályai || Szigorodnak az épületenergetikai előírások || Ha már esik, használjuk ki || Minden, amit a szélturbinákról tudni érdemes || Úszunk a szeméttel szemben || Melyik sütőt válasszam? || Nélkülözhető az áramzabáló hűtőszekrény? || Energiát adnak a csillagok? || A szénerőművek árnyékában || Közel repülni a naphoz? || Megjelent a Panda energiamenedzsment || Fenntarthatósági kommunikáció és szemléletformálás || Csupán az ipari ingatlanok harmada energiahatékony || Egyre nagyobb zajban élünk, mégsem védekezünk ||
Itt iratkozhat fel hírlevelünkre > > >