A kőolajkészletek gyors ütemű csökkenése miatt a járműipar fejlesztőmérnökei nem tekintik végleges megoldásnak a benzint és kőolajat, mint jármű hajtóanyagokat. Folyamatosan kutatják és fejlesztik azokat az üzemanyag-ellátó megoldásokat, melyek megújuló energiaforrásokra támaszkodnak.
Közlekedési szempontból igen jelentős a különbség a városi és az országúti gépkocsi használat között. Mivel a városi forgalomban gyakori a fékezés, megállás és gyorsítás, de a sebesség nem túl nagy, ezért a gépjárművek motorjainak ereje elsősorban gyorsításra van kihasználva. Egy könnyen és gyorsan kezelhető vagy automata sebességváltó viszonylag kis motorteljesítményt vesz igénybe. És ez szükséges is, hiszen a városi forgalomban közlekedő autók motorja a kis teljesítmény és a gazdaságos működés mellett kevesebb káros anyagot bocsájt a levegőbe.
Az országúti forgalomban viszont a motor szinte teljes kihasználtság mellett dolgozik, és ebben az állapotában kell biztosítania az alacsony károsanyag-kibocsátást. Erre a feladatra gyakorlatilag csak a két motorral - városi és országúti - szerelt gépkocsi jelent megoldást.
Ezt valósítja meg a hibrid hajtás, ahol az autóban a hagyományos motor mellett be van építve egy villamos hajtás is. Ez utóbbi egy nagy tömegű, rossz hatásfokú akkumulátor, melynek helyettesítésére kezdték el alkalmazni a hidrogén üzemanyagcellát.
Történelmi háttér
1839-ben Sir William Growe, angol fizikus felismerte az elektrolízis folyamatának vizsgálata közben, hogy elektromosságot alkalmazva annak folyamata visszafordítható. Growe felfedezésével, az üzemanyagcellával a gőzgépnek akart versenytársat teremteni. Kezdetben „gas battery”-nek nevezte, később neve „fuel cell” lett. A találmány jelentőségét már csak az utókor fedezte fel, s napjainkban is folynak a kísérletek a minél hatékonyabb és biztonságosabb üzemanyagcellák fejlesztésére.
A hidrogén üzemanyagcellák működése
Mivel a víz hidrogénből és oxigénből tevődik össze, ezért ha elektromos áramot vezetünk bele, a vízmolekulák kötései felbomlanak, tehát hidrogénre és oxigénre válnak szét. A folyamat során a hidrogén és az oxigén gázhalmazállapotban távozik, és ezt a folyamatot nevezzük elektrolízisnek. A hidrogén üzemanyagcellában éppen ennek a folyamatnak a fordítottja történik.
A hidrogén üzemanyag használatának előnyei:
A hidrogén üzemanyagcellák hátrányokkal is járhatnak:
A hidrogén fosszilis energiahordozókból előállítható többek között:
A hidrogén további módszerekkel is előállítható, például biomasszából, termokémiai és termo fizikai úton, de foto-elektrokémiai és foto-biológiai folyamatok során is kinyerhető. Napjainkban az üzemanyagcellát a közlekedésen kívül széles körben alkalmazzák villamos energia előállítására, kezdve a mobiltelefontól a városi villamosig. Bárhol alkalmazható áramforrásként, ahol akkumulátort vagy áramfejlesztőt helyettesíthetünk vele, továbbá olyan hő- és áramtermelő berendezésekben is használható, ahol akár villamos hálózatra termeli az áramot.
2013-07-24
2021-01-21 13:32:48 |
Megosztás |
|